Friday 7 November 2014

Resepi Roti Sarang Lebah

Teks : Rapidah Ramli

Assalamualaikum semua. Dah sarapan? Makan apa pagi ni? KakDah belum makan lagi. Ni dalam perjalanan nak ke Morib sat. Ada hal.

Dok boring-boring dalam tren ni mai belanja satu resepi. KakDah dapat reswpi ni dari facebook. Group resepi ringkas. Terima kasih kepada kak Kay Khaty yang rajin tunjuk ajar cara meroti dan mendonut.

Resepi Roti.
Oleh : KakDah
sumber : Kay Khaty

500g tepung high protein (teping gandum biasa pon ok)
sepeket yis kering (mauripan, moi)
[dua bahan ini diayak bersama]

4 biji kining telur
200ml air suam
100g gula castor
100g mentega
secubit garam
sedikit esen vanila

cara :

Dalam bekas tepung yang telah diayak bersama yis tadi, campurkan kuning telur, gula dan gaulkan sambi dimasukkan air sedikit demi sedikit. Masukkan garam dan esen vanila. uli lagi. masukkan mentega..uli dan canai hingga tpung menjadi elastik. (kakDah pakai mesin jer. tak larat nak uli tangan)

bila doh dah menjadi elastik dan bulat. perap selama sejam (kakDah aimpan dalam oven yang tak di On kan)

Bia doh dah naik sekali ganda. Tumbuk doh untuk buang idara, dan uli lagi hingga betul-betul lembut. Buat bulat2 sebesar buah mata kucing. Peram lagi hingga naik kembang. Sapu permukaan roti dengan susu segar dan di tabur dengan kuaci, badan, bijan atau apa saja seed yang ada kat rumah korang. Tak bubuh apa-apa pun ok.

Bakar dalam masa 15-20mnt. Suhunya bergantung kepada oven korang.

Dah masak cepat-cepat sapu atasnya dengan butter lagi.

Dah siap. Boleh makan dengan kuah butterscoth. Resepinya kakDah bagi kemudian na. KakDah dah sampai destinasi yang dituju ni.

kbai.

2 comments:

 

Diari WAHM preneur Template by Ipietoon Cute Blog Design