Monday 16 June 2014

Indahnya Tahajud.

Teks : Rapidah Ramli

Bismillah.

SEJENAK. DI 1/3 AKHIR MALAM :

Hikmahnya Sakit.                        

@>--Sakit itu Zikrullah. Meraka yg menderitanya akan lebih sering & syahdu menyebut Asma Allah dibanding ketika dlm sihatnya.

@>--Sakit itu Istighfar. Dosa2 akan mudah teringat, jika datang sakit. Sehingga lisan terbimbing untuk mohon ampun.

@>--Sakit itu Tauhid. Bukankah saat sedang hebat rasa sakit, kalimat thoyyibah (Laa ilaaha ill Allah)  yg akan terus digetarkan?

@>--Sakit itu Muhasabah. Dia yg sakit akan punya lebih banyak waktu untuk merenungi diri dalam sepi, menghitung-hitung bekal untuk kembali kpd KhaaliqNya.

@>--Sakit itu Jihad. Dia yg sakit tak boleh menyerah kalah; diwajibkan terus berikhtiar, berjuang ke arah kesembuhannya.            

@>--Sakit itu Ilmu. Bukankah ketika sakit, dia akan memeriksakan, berbincang & pada akhirnya merawat diri untuk berikutnya dan ada ilmu pencegahan untuk tdk mudah kena sakit.          

@>--Sakit itu Nasihat. Yg sakit mengingatkan si sihat untuk jaga diri. Yg sihat menghiburkan si sakit agar mahu bersabar. ALLAH cinta & sayang keduanya.           

@>--Sakit itu Silaturrahim Saat dijenguk/di amati, bukankah keluarga yg jarang datang akhirnya dtg bertandang dgn. penuh senyum & rindu mesra?

@>--Sakit adalah mengikat Ukhuwwah. Sakit itu menggugurkan dosa. Barang/Perkara yang haram/dosa terdapat di tubuh dilarutkan/di ampunkan di dunia, anggota badan yang sakit diserikan & dicuci-NYA.    

@>--Sakit itu Mustajab doa. Imam As-Suyuuthi (Mujaddid kurun ke-9) keliling kota mencari org. sakit lalu beliau meminta didoakan oleh mereka.

@>--Sakit itu salah satu keadaan yg menyulitkan Syaitan; diajak maksiat tak mampu-tak mau; dosa yg lalu malah disesali kemudian diampuni-NYA.

@>--Sakit itu membuat sedikit tertawa & banyak menangis; satu sikap keinsafan yang disukai Nabi Sollallahu 3alaihi wa Sallam & para makhluk/penduduk langit.

@>--Sakit meningkatkan kualiti ibadah; Rukuk-Sujud lebih khusyuk, Tasbih-Istighfar lebih sering/sentiasa, Tahiyyat-Doa jadi lebih lama.      

@>--Sakit itu memperbaiki Akhlak; kesombongan terkikis, sifat tamak dipaksa tunduk/buangkan, peribadi dibiasakan sopan-santun, lembut dan tawaadhu'.

Barokallahufiikum,
Doakan sesama kita di mana saja kita berada.
"Uzkuruuni. ...Azkurkom. ..Washkuruuni"
Semoga Bermaanfaat.

0 comments:

Post a Comment

 

Diari WAHM preneur Template by Ipietoon Cute Blog Design