Thursday, 30 October 2014

Aiskrim Malaysia yang Gebu

Teks : Rapidah Ramli


Assalamualaikum semua, Harap hangpa semua sihat belaka no. Hari ni KakDah tak sihat sangat. Kepala pening hidung tersumbat. Yaaaa.....selsema. Banyak makan aiskrim malaysia la ni. Dan sakit itu kafarah dosa. Aamiin.

KakDah ni manja sebenarnya. Cheeeewah!. Makin berusia makin tak boleh makan ais. Perasan lepas bersalinkan Amat hari tu lagi, kalau lebih sikit makan ais akan sakit tekak dan terus selsema dan demam. 

Nyum Nyum Nyum....menggodakan yang oren tu..

Tah angin apa melanda ter rajin la pula membuat aiskrim malaysia ni. Saja buat jajan untuk anak-anak. Sampai penuh la peti ais tu kakDah buat. Siap berjualan lagi. Kalau dulu masa kecik-kecik aiskrim ni sepuluh sen jer. Sekarang lima puluh sen habak hang. Yang tak puas hati tu, kadang tu sejengkal jer panjangnya. Buat sendiri lagi puas hatikan. Makan sampai lebam. Haahahahahhahaha.

KakDah pernah makan aiskrim Malaysia yang gebu jer aisnya. Sedap. Tak keras.  Tah la tak tahu nak terangkan macam mana. Tapi rasa aiskrim tu memang febeles la. Lima bintang kakDah bagi. Bila di tanya resepi typical kita melayu macam biasalah, buat macam biasa sahaja. Air bancuh dengan perisa apa yang kita nak kemudian di ikat dalam kelongsong plastik. Tak membantu langsung.

Macam-macam cara kakDah cuba buat tapi tak pernah pun dapat rasa yang sama dengan buatan pakcik tu. Hah rasa aiskrim pakcik tu macam makan solero....aisnya gebu.

Setelah membuat penyelidikan melalui pembacaan di googgle, kekekekek, pakcik googgle juga yang dicari akhirnya. KakDah dapat satu kata kunci. Bancuhan air gula tu hendaklah dicampur dengan tepung jagung. Ya, serius campur tepung jagung kata mereka. Sedikit sahaja. Dan tiada amount yang tepat mengenainya. Jadi kita kenalah pepandai mengolahnya.

Setelah dua tiga kali mencuba, inilah hasil yang KakDah dapat. Rasanya hampir dengan yang pakcik tu buat.

Resepi : Aiskrim Malaysia
Oleh : KakDah

1 liter air 
2 senduk gula (secukup rasa)
1 senduk tepung jagung
20 biji asam boi merah/putih atau sebarang perisa yang korang nak

Cara-caranya.

1. Rebus air bersama gula dan asam boi hingga gula larut
2. Bancuh tepung jagung dengan sedikit air kemudian masukkan ke dalam periuk air gula tadi
3. Kacau hingga mendidih dan agak pekat,  tutup api dan sejukkan
4. Masukan kedalam kelongsong aiskrim dan sejukkan semalamam hingga keras. Siap.

Yang seronoknya, bancuhan air bercampur tepung ini tak akan menyebabkan air melimpah keluar dari kelongsong aiskrim semasa proses pembekuan hingga menyebabkan peti ais kotor seperti sebelum-sebelum ini.

Korang cubalah yer. Tak lama lagi cuti sekolah. Anak-anak mesti suka.

Oklah kakDah nah bersiap nak keluar ni, Nak pergi restock barang JSD. Lipstick dan pondesen yang hot dan mabeles tu dah sampai. Yayyyyy....

kbai~





30 comments:

  1. salam..kak dah.. resipi bubuh tepung jagung ni boleh buat kt ape2 perisa aiskrim malaysia ke...milo ke.jagung ke..laici?? tq...

    ReplyDelete
  2. wsalam litte silence. yup. semua perisa boleh.

    ReplyDelete
  3. Sesiapa yang minat memasak try
    http://amazing-tm5.blogspot.com/
    pasti Terbaik

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum kak.. tumpang tanya, senduk tu, besar senduk nasi ke?

    ReplyDelete
  6. Kakdah klau dlm sudu brape sudu tu? Senduk ni bnyk jenis senduk,kot la ter pakai senduk besar nnti takut jadi kek je nnti...

    ReplyDelete
  7. Kakdah klau dlm sudu brape sudu tu? Senduk ni bnyk jenis senduk,kot la ter pakai senduk besar nnti takut jadi kek je nnti...

    ReplyDelete
  8. Kakdah klau dlm sudu brape sudu tu? Senduk ni bnyk jenis senduk,kot la ter pakai senduk besar nnti takut jadi kek je nnti...

    ReplyDelete
  9. as salam syaf n jojie pcd

    ya, senduk nasi yang melamine tu
    kalau guna sudu....dalam lima sudu sudah memadai.
    lama dah tak buat, anak tinggal seorang jer kat rumah.

    ReplyDelete
  10. Saya dah try tp bila dah beku npk tepungnya...macamana nak bg x npk kita campur tepung jagung terutama perisa asam boi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena masak sampai mendidih. Sampai warna air cerah mcm sbl bubuh tepung jagung. Saya try resepi kak dah, jadi..

      Delete
    2. Kena masak sampai mendidih. Sampai warna air cerah mcm sbl bubuh tepung jagung. Saya try resepi kak dah, jadi..

      Delete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. assalamualaikum kak dah,, izinkan saya ambil resepi ye.. terima kasih

    ReplyDelete
  13. Sy amek resepinya ya..panas2 ni teringin plak buat eskem. Hehe

    ReplyDelete
  14. Assalam Kak Dah, saya amek resipi yeee..xpenah lg ltak tepung jagung tu so nk try jgk.. Terima kasihhhh :)

    ReplyDelete
  15. Sy ambik resepi ye sis..thks sgt2..

    ReplyDelete
  16. Sy ambik resepi ye sis..thks sgt2..

    ReplyDelete
  17. Salam kak dah..izinkan sy ambil resepinya ya..terima kasih

    ReplyDelete
  18. Salam kak dah..izinkan sy ambil resepinya ya..terima kasih

    ReplyDelete
  19. Salam kak dah.. sy pn mintak izin cuba resepi ye. Tq

    ReplyDelete
  20. Salam kak dah.. sy pn mintak izin cuba resepi ye. Tq

    ReplyDelete
  21. Ooo..rahsia dia buh tepung jagunglah ye...baru dapat aiskrim lembut dan gebu...tgk org buat sedap jer lembut dan gebu...sendiri bikin kasar2 dan keras....tk kongsi tips...

    Jemput ke blog saya

    http://www.mamavitashoppe.wordpress.com

    ReplyDelete
  22. salam, izinkansaya ambil resepi

    ReplyDelete
  23. izinkan saya kongsi resepi.. tq bg resepi pakai tepung jagung.. tq

    ReplyDelete
  24. Assalam kak.terima kasih kak.halalkn resepi ni ye.sy buat mnjadi.kne byk trial n error...πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    ReplyDelete
  25. Salam,sorry off topic,nk tnye mne nk dpt kn pengikat aiskrem yg ad kayu kt pemegang nye tu ye? Tgok dlm youtube ad tunjuk tutorial nya,tp xtau plak mne nk dpt kn nye

    ReplyDelete

 

Diari WAHM preneur Template by Ipietoon Cute Blog Design