Monday 16 June 2014

Tayar Bengkak??

Teks : Rapidah Ramli

Bismillah.

Kita selalu mendengar atau membaca berita, surat khabar mengenai kemalangan kenderaan disebabkan tayar pecah.

Selama ini Kak Dah tak pernah tahu dan bayangkan bagaimana boleh tayar itu meletup sendiri. Tak tercapai di akal Kak Dah yang sel otak dah makin kurang berhubung ni.

Hari Ahad lalu, kereta yang Kak Dah naiki mengalami gegaran yang kuat dibahagian belakang. Mulanya sangka sebab bawa banyak barang dan absorber kereta dah habis. Bila sudah kurangkan bebanan pun masih juga berlaku lagi. Terutama bila membawa pada kelajuan tinggi.

Nasib kami baik. Ada satu kedai tayar bersebelahan Petronas Ulu Kelang yang dah buka. Bila ditunjukkan pada tokey kedai, hanya sekali pandang dia cakap "oh! Tayar suda bengkak. Itu sebab ada gegar. Ini suma kena tukar. Nampak tayar suda tidak bulat lagi. Kalau u bawa jugak nanti dia meletop".

"Tokey, apa pasal boleh jadi itu macam?"

"Tayar aa.. Dalam ada dawai, kalau u selalu langgar itu lopak dalam nanti dia bengkak lorr, macam ini tangan (dia tunjuk lengan) kalau jatuh ka kina bisi ka nanti apa jadi?? Bengkak kan?? Sama la itu taya"

"Oo". Bulat mulut Kak Dah. Nampak sangat tak tahu apa-apa dalam penjagaan kereta. Macam yang Kanda selali bebelkan. Pandai bawa saja tapi tak pandai jaga.

Tak sampai 15 minit kemudian semuanya siap, dan kami meneruskan perjalanan ke Kuang untuk menghadiri majlis tahlil.

0 comments:

Post a Comment

 

Diari WAHM preneur Template by Ipietoon Cute Blog Design