Saturday 26 July 2014

Kuih bawang

Teks : Rapidah Ramli

Hehehhehehhe....layan gambaq dulu na....
Nanti bila kak dah lapang akan tulis resepi penuhnya. Gambar semua dalam henpon diknon. Jadi, sebelum iannya di delete, baik Kak Dah post kesini dulu.

Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang. Taqabballlahu minna wa minkum. Eid Mubarak kepada semua. Belum terlewat lagikan untuk ucapkannya.

Macam mana? Dah layan gambar-gambar yang diberi korang boleh figure out tak bagaimana nak membuatnya? hehehehehe. Perkara asas yang paling penting dan perlu ada adalah tenaga kerja yang kuat!

Huhuhuhuhu. Semenjak anak-anak tinggal diasrama ni, Kak Dah dah tak ada pembantu untuk membuatnya. Sayang. Ini adalah kuih tradisi yang memang sangat disukai oleh semua ahli keluarga terutama keluarga sebelah suami dan siapa yang makan sekali pasti hendak lagi.

Jadi, untuk panduan dimasa hadapan, mana lah tahu kot anak-anak nak sambung tradisi membuat kuih ini dan Kak Dah dah terlupa atau telah tiada jadi  Kak Dah tempek lah resepinya disini. Buat tatapan anak cucu dan korang pembaca semua.

RESEPI KUIH BAWANG
Sumber : Ibu Mertuaku
Resepi : Kak Dah

3 kg Tepung Gandum
1  1/2 kg Tepung Ubi
1  1/2 kg  Bawang Ros - mayang nipis
3 biji Telur
Daun Bawang dan Daun Sup - racik halus
2 cmb Baking Powder
Air dan garam secukupmya

Cara-cara.

Sediakan bahan dahulu. Bawang ros dimayang nipis. Daun sup dan daun bawang diracik halus.
Satukan semua tepung dan baking soda. Masukkan telur dan gaul rata. Dah rata, masukkan pula bawang mayang tadi bersama daun sup dan daun bawang. gaul rata lagi.

Setelah semua sebati dan rata, masukkan air garam sedikit demi sedikit, hingga sebati semuanya. AIR JANGAN BANYAK. Bila dah agak sebati...ambil sedikit doh tersebut dan uli macam uli roti canai, hingga mendai doh yang lembut. (kenapa perlu amasukkan air yang sedikit? kerana masa proses menguli, kira akan menekan air bawang keluar. Kalau guna air yang banyak, doh akan memjadi terlalu lembik - disini lah proses yang PENTING!) Bila doh dah menjadi lembut tutup dengan kain lembap supaya doh tidak menjadi kering. (cara Kak Dah, masukkan dalam bekas yang bertutup seperti tupperware atau periuk).

Proses seterusnya, ambil sedikit doh dan canai senipis yang boleh. Ingat! kena nipis-nipis. Kemudian potong dan gunting. Gambar ada dibawah. Bila dah banyak bolehlah digoreng dengan api sederhana hingga kuning keemasan. Simpan didalam bekas kedap udara.


Bahan-bahan yang diperlukan tak banayak pun.


gaul rata semua bahan.
Uli doh sehingga kentl dan lembut seperti doh roti canai. ( Hasil dari perahan air bawang)
Ambil sedikit doh sebesar bola golf dan canai nipis. INGAT ! NIPIS-NIPIS
Canai nipis doh, dan potong memanjang.
Gunting kuih mengikut saiz yang dikehendaki.
Inilah rupa produk yang sudah siap. Nak buat bukan main becinta lagi. bila makan sekali hadap jer.

0 comments:

Post a Comment

 

Diari WAHM preneur Template by Ipietoon Cute Blog Design