Wednesday 23 April 2014

Ulasan kelas asas blog online

Teks : Rapidah Ramli

Bismillah.

Lama rasanya tak bersiaran. Rindu. Selama ini hanya catat di buku nota sahaja. Hari ini Allhamdulillah, Allah telah kembalikan nikmat kesihatan dan kelapangan masa. Oleh sebab nota ini dah terperap di dalam draft dah lama, jadi Kak Dah mulakan entri kali ini dengan ulasan kelas ye.

Aikk? Nak kena bagi ulasan kelas bagai? Hehehe.

Mesti korang semua tertanya kenapa kak Dah nak berblog? Ikut orang lah tu? Orang berblog dia pun nak berblog.

Well, (chewah). ada betulnya. Sebelum ni memang membuak-buak rasa didada nak membuat blog. Ini kerana Kak Dah memang suka menulis diari, dan membaca buku cerita. Konon kalau ada blog bolehlah menulis berbagai-bagai. yang penting, ianya tak akan hilang (kalu tak kena hack la kan). Malangnya, jadi surirumah tanpa pengetahuan luas dan jaringan kekawan yang banyak memang susah. Pendam jer la.

Tahun 2012 kalau tak silap, teruja dengan blog seorang member. Google dan godek dan tanya member. (dia pun cuma cakap "alah ko godek-godek jer, tak tau tanya google. Aku pun buat macam tu je").  Bolehlah. Siaplah juga blog tu. Tapi biasalah syok sendiri. Macam adik cakap "alah, yng datang melawat blog ko tu, ko sorang jer lah?". Cisss! sungguh tidak memberi sokongan.

Tambah pula masa mengajar di tadika dahulu. Terfikir dalam hati. Seronok kalau ragam anak-anak syurga ini dirakam dan di satukan cerita mengenai mereka. Cemburu jer bila tengok ada tadika yang dah membuat blog mereka sendiri. Saya pun nak buat juga!

Usul dibentang kepada guru besar. Katanya, 'if you know how to do it, yes you may preceed'. Wah! Cabaran ni. Mana boleh tak sahut. Pantang dicabar tau.(padahal nak buat pun tak tahu)  Maka terbinalah satu blog tadika yang sekarang ini Kak Dah pun dah lupa apa passwordnya. Secara dasarnya, hanya sebuah blog yang di buat secara semborono tanpa panduan dari orang yang lebih tahu, tanpa guru yang mengajar memang sesat. Hahaha. Walaupun bentuk blog tu ada tetapi isi kandungannya hancur dan carca marba. (err ada ke isi kandungan? rasa macam banyak gambar jer? hehehehe - itu jer yang tahu)



Dalam tercari-cari orang yang boleh membimbing cara-cara membuat blog dengan betul, ternampak post seorang kawan dalam facebook mengenai WHAM, SOHO DAN KELAS ASAS MEMBUAT BLOG SECARA ONLINE.  Awal tahun ini, 2014, dia dah mula memberi hint. Kalau selama ini dia post mengenai produk, sedikit demi sedikit dia post mengenai aspirasi. hari-hari aspirasi. Kemudian nampak sikit apa dia aspirasi yang dikatakan. Ok. tak pe lagi. One fine day, dia post mengenai kelas blog online, terus contact dan membuat pembayaran tanpa memikir panjang. Tak  menyesal?. Rasanya tak. Sebab ini lah yang saya cari selama ini. Bertahun. Hanya orang yang mengalaminya sahaja dapat memahaminya.


Bermula saat itu, jadilah Kak Dah penuntut dialam maya. Walau ada pengalaman membuat blog secara sendiri, tetapi dengan adanya seorang guru, memang berlainan sekali. Selama ini kita buat ikut suka hati kita, tapi kali ini ada pembimbing yang boleh beritahu mana salah silap kita. Boleh memberi semangat disaat kita merasa susah untuk siapkan tugasan.

Kelas yang dijalankan memang 100% online. tak perlu keluar dari rumah. Tak perlu isi minyak kereta. Tak perlu bayar parking. Boleh dimulakan bila-bila masa yang kita sudah sedia. Masa yang fleksibel dan segala tunjuk ajar, tips dan pertanyaan berlangsung secara maya. Ianya memang memang kelas untuk mereka yang benar-benar tak tahu untuk bermula (zero knowledge) atau sudah pun bermula tapi mahu berjaya lagi.

Segalanya dilakukan secara online dan mengikut flexibility masa kita. Jalan dah ada, kenderaan pun dah ada. Kita hanya perlu isi minyak dan terus pandu. Yakin diri kita juga boleh buat. Tiada istilah terlewat untuk belajar atau untuk memajukan diri.

Bagi Kak Dah, kelas ini memang amat memuaskan. Sebab kita akan dibimbing,. Bukan dibiar lepas setelah kita menyertainya. Memang, kita dapat membuatnya sendiri dengan bantuan En Google, tapi bolehkah En Google tu beri kita semangat bila kita down? beri kita tunjuk ajar dalam sesetengah perkara?.Beritahu apa yang perlu dan apa yang tidak boleh? Boleh mendoakan kita ke?.Heiii! Doa guru perlu tau untuk kita berjaya dengan ilmunya. (Bagi yang tak tau la).

Bergabung pula dengan ramai lagi usahawan dan blogger ini juga menambah kenalan dan ilmu. Semua maklum, Kak Dah cuma suri rumah dari awal. Tugas selama ini hanya lah, hantar anak, kemas rumah, masak, ambil anak sekolah, hantar anak sekolah agama, ambil anak sekolah, hantar mengaji dan seterusnya. What a boring life kata orang. Tapi dicelahnya banyak rencah hidup yang boleh dikongsi. Di saat senggang selalu membaca buku-buku dan novel. Berangan untuk menjadi novelis dan penulis. Dulu selalu menulis dalam buku. Berangan.

Bila anak-anak dah besar, ada terfikir nak keluar bekerja. Tapi bila difikir lagi sekali macam tak relevan jer. Sebab utama faktor umur, kedua dah biasa bebas ikut suka bila nak buat kerja atau nak buat apa. Nak pergi bercuti pun boleh bila-bila masa. Ketiga, walau anak-anak dah besar, tak biasa tinggalkan mereka untuk uruskan diri tanpa pemantauan.Terutama bab makan mereka.

Alhamdulillah, keputusan menyertai kelas asas blog online ini amat, amat bersyukur. Tak tahu nak tulis ayat apa nak gambarkannya. Masih lagi belajar, kerana ilmu yang ada amat sedikit, masih banyak lagi ilmu nak di pelajari. Insya Allah akan cuba diperbaiki lagi dengan bimbingan guru. Sedikit perlahan kerana kekangan masa.

Wah! Bajet bizi bangat Kak Dah ni kan. Bukan apa, Kak Dah perlukan masa yang lama untuk meneliti sesuatu yang baru belajar. Maklum dah berusia dan sel-sel otak pun dah mula kurang berhubung. Nak kena makan susu yang ada ganglioksida ni (betul ke ejaan). Buat masa ini masih  sibuk dengan anak-anak yang berpindah sekolah dan yang nak menghadapi UPSR. Jugasibuk membuat persiapan adik nak kahwin bulan depan. Ini semua memakan masa.


Sekiranya kita konsisten dan fokus menghabiskan tugasan, maka cepatlah kita bergraduasi.. :) Dan cepat jugaklah kita mengorak langkah seterusnya untuk lebih berjaya.

Kak Dah  lewat sikit nak grad ni. Hehehehe. Tak payah la nak ulas bagi alasan komitment keluarga bagai. Semuanya terletak pada diri dan kesungguhan masing-masing. Kannnn? (Ye ke? tu kat atas macam dah ulas jer pun?)
 
Jom para kenalan semua, tak kira anda bekerja atau surirumah sepenuhnya, kita semua hebat. Anda juga boleh bermula dan berjaya.
 

=====

Sertai Kelas Asas Blog Online sekarang : http://rapidahramli.blogspot.com/p/kelas-online.html
 

=====

Malas atau tiada masa untuk bina blog? Hubungi saya. Saya siapkan blog anda. 



 Email : rapidahbtramli@gmail.com

 Sms@Whatsapp : 0134876247
 

 posted from Bloggeroid

0 comments:

Post a Comment

 

Diari WAHM preneur Template by Ipietoon Cute Blog Design